Bilety PKP IC na telefon- JAK TO ZROBIĆ? (TEST)

Z PKP mam taką love-hate relationship. Nie narzekam na rzeczy, na które większość ludzi narzeka ale jednocześnie potrafię wypunktować to co powinno działać sprawniej. 

Pomijając wszystkie rzeczy, do których można nie przyczepić w przypadku PKP to dzisiaj skupię się na biletach. W Polsce ewidentnie brakuje dobrego rozwiązania łączącego wszystkie typy transportu zbiorowego w jednej aplikacji. Gdy kupuję bilet u PKP przez witrynę (na komputerze) to muszę go później przesłać na telefon jeśli nie chcę drukować. Podczas gdy kupuję bilet lotniczy to automatycznie pojawia się on w aplikacji linii oraz w aplikacji zbiorczej do wszystkich linii App in the air. Jeśli chcę kupić bilet na DB w Niemczech, Flixbusa, lokalny autobus to mogę to zrobić z jednej aplikacji i automatycznie dostanę kod QR, który mogę pokazać podczas kontroli. W Polsce nie jest to możliwe, PKP nadal wysyła bilet na maila w formie PDF, że tak to ujmę: cyfrowe średniowiecze

Ale jeśli ktoś lubi kupować bilet z poziomu telefonu ma do wyboru więcej możliwości. Niemniej żadne z rozwiązań nie jest idealne, dalej jest problem bo przewoźnicy kolejowi i autobusowi ze sobą nie współpracują i nie kupię biletu relacji Kraków- Cieszyn ponieważ Polregio nie współpracuje z Kolejami Śląskimi. 😫  

(TEST) Porównanie możliwości serwisów z biletami przewoźników kolejowych w Polsce:

IC Mobile Navigator

Aplikacja gdy wchodziła na rynek wydawało się, że zmieni bieg historii i wreszcie kupowanie biletów będzie proste i wygodne. A jak jest już trochę po jej premierze?

Plusy 

  • zakładka punktualność widzimy czy dany pociąg jest opóźniony ale jeżeli wpiszemy nazwę stacji, czyli nie możemy sprawdzić tylko naszego pociągu tylko dostajemy zestawienie wszystkich pociągów które przyjeżdżają na stację to w sumie wielki minus bo użyteczność tego średnia. 
  • Jeśli kupujemy jeden bilet dla siebie i bez ulgi to rezerwacja jest szybka
  • Możliwość doładowania konta (portmonetki) przez system Skycash, jeśli ktoś zdecyduje się 

Minusy 

  • jak pisałem zakładka punktualność 
  • Aplikacja działa bardzo wolno, długo się ładuje
  • Tylko bilety spółki PKP, nie znajdziemy tam innych przewoźników
  • Płatność natychmiastowa tylko przez Skycash lub kartę płatniczą 
  • Jak na możliwości i potrzeby to aplikacja jest bardzo minimalistyczna
  • Nie ma wersji angielskiej 
  • Nie można kupić biletu okresowego czy taryf specjalnych, tylko podstawowa oferta IC

Portal pasażera 

W systemie jest przycisk „kup” ale odnosi on do wierny intercity.pl , więc tutaj powtarzają się minusy. Jednak:

Dodatkowe atuty:

  • mamy mapę i widzimy jaką trasą przejeżdża pociąg 
  • Widzimy czy dany pociąg jest skomunikowany z drugim podczas przesiadki
  • Jest podgląd opóźnień pociągu 

W samym systemie nie można kupić biletu, więc de facto ta aplikacja nie ma za bardzo sensu. Dlaczego tych opcji nie mają inne aplikacje PKP? Nie wiem. 

Bilkom bilety 

Jak zarejestrowałem się do tej aplikacji to myślałem, że wreszcie może znajdę dobre rozwiązanie ale później chciałem kupić bilet Polregio i się nie udało 😞

Plusy

  • Bilkom jest dostępny zarówno na komputer jak i na telefon w formie aplikacji
  • Mamy do dyspozycji mapkę oraz rozpisaną trasę jaką pojedziemy
  • Można kupić bilety PKP oraz innych przewoźników

Minusy 

  • design nie powala na kolana 
  • Aplikacja bardzo wolno działa i się zawiesza 
  • Nie mogłem kupić biletu Polregio- „tymczasowy błąd systemu”, po kilku godzinach nadal 

Skycash 

To system, który zdecydowanie ma potencjał bo coraz więcej opcji jest dostępnych z poziomu aplikacji. Można płacić za parkingi miejskiej, bilety w komunikacji miejskiej. A jak wypada w kolejowym zestawieniu? 

Plusy

  • w jednym miejscu można zapłacić za autokar, PKP, koleje regionalne 
  • Wygodna portmonetka jeśli ktoś lubi sytem Skycash
  • Więcej przewoźników niż konkurencyjne systemy

Minusy

  • opcje z pociągami tylko na telefon 
  • Wyszukiwanie jest dość toporne 
  • Nie wiem dlaczego ale pomimo opcji wielorakiego transportu nie przestawię się na ten system może przez wolne działanie i straszy interfejs kupowania biletów. 
  • System praktycznie to kopiuj wklej IC Mobile Navigator, więc podpinam resztę minusów

Witryna PKP IC (intercity.pl

Rozwiązanie, z którego do tej pory korzystałem najczęściej. Korzystałem z wersji na komputer nie na telefon bo dla mnie nie jest wygodna. 

Plusy:

  • wersja również dla słabowidzących 
  • Możliwość wybrania miejsc w pendolino
  • Dostęp do historii naszych biletów
  • Często wyszukuje kombinacje połączeń, które inne programy nie wyszukują 
  • Szerokie możliwości płatności online

Minusy:

  • niefunkcjonalny koszyk biletów
  • Słaba wersja mobilna witryny 
  • Nie można kupić biletów innych przewoźników 
  • Bilet przychodzi na mail, nie jest dostępny na telefonie w żadnej innej aplikacji PKP 
  • Program nie „usadza” pasażerów koło siebie nawet jeśli kupują bilet na jednej rezerwacji 
  • Nie widać jaką trasą pojedziemy  

Koleo

koleo żniki

Była nadzieja, że wszystkie nasze problemy zostaną rozwiąże przez konsorcjum Astarium lecz na drodze stanęła chyba biurokracja. Koleo to aplikacja, która spodobała mi się od samego początku . Wprowadzają ciekawe rozwiązania, np. Miejscówki w ŁKA co bardzo się chwali. . 

Plusy 

  • Wreszcie pożądny design i nie chce się wymiotować po każdorazowym uruchumieniu aplikacji, bardzo ładnie wyglada cały UX
  • Aplikacja śmiga, nie zacina się nawet przy słabym internecie 
  • Jako osoba uprawniona do zniżki mam na stałe przypisana zniżkę i od razu system mi podaje cenę ze zniżką, nie muszę za każdym razem klikać, że mam ulgę 
  • Mogę dodać kolejnego pasażera z którym często podróżuję co usprawnia cały proces 
  • Jest możliwość uzupełnienia danych do faktury i nie trzeba tego robić za każdym razem
  • Jest podgląd trasy jaką jedzie pociąg ma mapie 
  • Płatności są bardzo szybie, później dostajemy bilet w postaci kodu, który pokazujemy przy kontroli. Wszystko z poziomu jednej aplikacji 
  • Można kupować również bilety okresowe 
  • Można podpiąć na stałe naszą kartę płatniczą 
  • Na www mają bardzo ciekawe poradniki kolejowe- magazyn bardzo polecam

Minusy

  • Jak mówiłem biurokracja, nie ma w ofercie biletów PKP, system je wyświetla ale nie da się ich kupić
  • KOLEO nie współpracuję ze wszystkim przewoźnikami regionalnymi (np. Koleje Małopolski, Koleje Śląskie) 
  • Nie zawsze wychwytuje najlepsze połączenia, jednak system PKP radzi sobie lepiej ale różnica jest w jakiś 5% przypadków 
  • Brak rozkładu dla pociągów międzynarodowych 
  • System podaje ceny dla PKP jednak PKP stosuje cennik dynamiczny i nie zgadzają się oba cenniki, nie jest to wielki minus bo i tam biletu tam nie kupicie. 

Czego więc oczekuję?

Jako osoba, która nie jeździ do pracy pociągiem, nie odwiedza co 2 tygodnie rodziny na drugim końcu Polski,  nie jeździ na delegacja w kółko tą samą trasą tylko podróżuje w różnych kierunkach, dojeżdża na lotnika, chce się sprawnie dostać za granicę to… Nie mam ochoty mieć każdej aplikacji przewoźnika kolejowego na telefonie, nie chcę przesyłać i zapisywać w chałupniczy sposób biletów na pociąg. Chcę mieć jedną aplikację dla wszystkich kolei w Polsce i najważniejszych przewoźników autobusowych (przeżyję to że nie na całą EU) gdzie mam dostęp do moich biletów i gdzie interesfejs jest przyjazny podróżującemu. 

Czy to tak wiele? 

Nie wiem, ale jedno jest pewne jak nie zasypiemy tej technologicznej przepaści to Pendolino i Rail Baltica nie wiele pomogą bo do kas nadal będą kolejki a ludzie będą niezadowoleni.